BORANG TEMPAHAN PAKEJ

Nama Penuh :
Lelaki/Perempuan :
Email :
No.Tel.Bimbit :
Pakej Umrah
Haji
Upah Haji (Badal Haji)
Pakej Percutian (Indonesia)
Pakej Percutian Muslim(Vietnam)
Pakej Percutian Muslim (Thailand)
Pakej Percutian Muslim (Cambodia)
Pakej Percutian Muslim (China)
Tempoh Pakej :
Jumlah Perserta (Dewasa) :
Jumlah Peserta (Kanak - Kanak) :
Jumlah Peserta (Bayi) :
Cadangan Tarikh Pelepasan :
Tiket Penerbangan : Jika Ada
Maklumat Tambahan (Jika Ada) :

Form provided by Freedback.

Wednesday, August 19, 2015

BERHATI-HATI PAKEJ UMRAH KURANG RM5,000


12 Ogos 2014 2:42 AM

TEMERLOH 11 Ogos - Orang ramai diminta tidak terpedaya dengan pakej umrah yang menawarkan harga rendah di bawah RM5,000 bagi mengelakkan mereka tertipu dengan ejen pelancongan tidak berlesen yang cuba mengaut keuntungan.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan negeri, Datuk Mohd. Sharkar Shamsudin berkata, orang ramai yang ingin menunaikan ibadah umrah perlu merujuk laman web Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan bagi memastikan mereka hanya berurusan dengan ejen pelancongan yang sah.
"Kalau dilihat tiket penerbangan minimum pergi balik pada bukan musim puncak pun ialah kira-kira RM2,950 seorang, jadi bagaimana mereka dapat menawarkan harga semurah RM3,000?

"Jadi kita menasihatkan orang ramai supaya tidak mudah terpedaya dan menilai terlebih dahulu mana-mana pakej umrah yang ditawarkan kurang daripada RM5,000 bagi mengelakkan mereka menjadi mangsa," katanya dalam sidang akhbar selepas majlis Pelancaran Kempen Kesedaran Penipuan Pakej Umrah dan Hak Kepenggunaan peringkat negeri di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia negeri, Idros Yahya; Ketua Penolong Setiausaha Kanan Bahagian Pelesenan dan Pelancongan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, Mahathir Bujang dan Pengerusi Persatuan Ejen-ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) Pahang, Adi Din Hussain.

Menurut Mohd. Sharkar, purata minimum harga pakej umrah pada masa ini ialah kira-kira RM5,000 bagi setiap individu termasuk tempat tinggal dan penerbangan pergi balik.

Katanya, harga berkenaan berubah dan sentiasa meningkat naik berdasarkan kepada permintaan, khususnya pada musim-musim tertentu seperti cuti sekolah dan bulan Ramadan.

Dalam pada itu, beliau berkata, orang ramai juga perlu memastikan mereka menggunakan ejen umrah yang berlesen bagi memastikan tidak tertipu dan mengalami kerugian.

Tambahnya, dengan menggunakan ejen berlesen, pihak kerajaan juga akan dapat membantu bagi memastikan kebajikan pengguna terbela dan mendapat pembelaan sewajarnya.

Sementara itu, beliau memberitahu, pada masa ini terdapat 59 agensi pengendali umrah yang berlesen dan berdaftar dengan kerajaan Arab Saudi termasuk 14 agensi di Pahang.

Tambahnya, setakat ini, sebanyak 24 syarikat umrah di seluruh negara dikenal pasti tidak berlesen dan tujuh syarikat dibatalkan lesen kerana terlibat dengan penipuan umrah.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/berita/wilayah/pahang/berhati-hati-pakej-umrah-kurang-rm5-000-1.1096


Kredit : Artikel Utusan Malaysia


No comments: