BORANG TEMPAHAN PAKEJ

Nama Penuh :
Lelaki/Perempuan :
Email :
No.Tel.Bimbit :
Pakej Umrah
Haji
Upah Haji (Badal Haji)
Pakej Percutian (Indonesia)
Pakej Percutian Muslim(Vietnam)
Pakej Percutian Muslim (Thailand)
Pakej Percutian Muslim (Cambodia)
Pakej Percutian Muslim (China)
Tempoh Pakej :
Jumlah Perserta (Dewasa) :
Jumlah Peserta (Kanak - Kanak) :
Jumlah Peserta (Bayi) :
Cadangan Tarikh Pelepasan :
Tiket Penerbangan : Jika Ada
Maklumat Tambahan (Jika Ada) :

Form provided by Freedback.

Wednesday, August 19, 2015

HARGA PAKEJ PELANCONGAN MENINGKAT 30 PERATUS


NAWWAR ABDUL RAHIM  |  19 Ogos 2015 2:07 AM

KUALA LUMPUR 18 Ogos - Harga pakej-pakej pelancongan ke luar negara termasuk pakej ibadah haji dan umrah yang dikendalikan agensi-agensi swasta dijangka meningkat sehingga 30 peratus tahun ini.

Ketua Biro Umrah dan Haji Persatuan Agensi-Agensi Pelancongan dan Pengembaraan Bumiputera (Bumitra) Malaysia, Ayob Mat Aris berkata, peningkatan harga pakej tersebut berikutan kejatuhan nilai ringgit yang dialami negara kini.

Katanya, kenaikan tersebut terpaksa dilakukan bagi membantu agensi-agensi pengendali pelancongan menampung peningkatan kos mendadak yang kebanyakannya kini ditanggung sendiri oleh pihak agensi.

“Sekiranya keadaan ini berterusan, ba­nyak agensi pe­lan­congan tidak mampu bertahan lama dan membatalkan pakej se­dia ada kerana terpaksa menanggung sendiri kos yang semakin meningkat terutama bagi pelanggan yang telah membuat pembayaran awal.

“Kita juga ingin memohon kepada para pelanggan dan jemaah agar memberikan kerjasama dengan syarikat-syarikat pelancongan yang ingin membincangkan semula kos pakej mengikut nilai mata wang dan keadaan semasa,” katanya kepada pembe-rita di sini hari ini.

Dalam pada itu, Setiausaha Agung Kehormat Bumitra Malaysia, Shuhaida Borhan meminta syarikat penerbangan mewujudkan sistem baharu untuk memudahkan urusan dengan agensi-agensi pelancongan yang terpaksa membatalkan tempahan penerbangan mereka.

Beliau juga turut memohon kepada kerajaan untuk menyediakan program bantuan atau insentif kepada syarikat-syarikat dan agensi pelancongan bumiputera yang terkesan dengan kejatuhan nilai ringgit.

“Kita merayu agar syarikat penerbangan dapat membantu kami dengan mengembalikan wang deposit atau bayaran penuh penerbangan yang telah dibuat oleh agensi-agensi pelancongan ini bagi meringankan beban kerugian mereka.

“Kami juga amat berharap kerajaan dapat melihat perkara ini secara serius dan membantu kami kerana banyak di antara agensi kini mengalami kemerosotan tempahan hampir 50 peratus walaupun pada musim cuti,” katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/harga-pakej-pelancongan-meningkat-30-peratus-1.125954

Kredit : Artikel Utusan Malaysia

No comments: